Στην Κεφαλονιά στις 23 Αυγούστου το πρετσεσιό(=λιτανεία) τόσο του σκηνώματος του Αγίου Γερασίμου όσο και με τους Θρόνους ή τις πορταντίνες(=μικρή θήκη με πλαίσιο για την εικόνα με δύο πλευρικούς βραχίονες για την περιφορά) από τους Θρόνους, που φέρουν τις ξακουστές εικόνες της Παναγιάς , αποκαλούνται με τον όρο τ’ Αντιμήρι ή / και Αντιμίρι ( προφέρεται χωρίς προερρίνωση, σαν το λατινικό d αντί ντ, δηλ. Αdιμήρι).
Σύμφωνα με την εκκλησιαστική τάξη και παράδοση οι μεγάλες γιορτές της χριστιανοσύνης-έχοντας ως πρότυπο τις εβραϊκές γιορτές-έχουν προεόρτια, εόρτια, μεθεόρτια και διαρκούν οκτώ ημέρες. Τ’ Αντιμήρι / Αντιμίρι, δηλαδή η απόδοση της εορτής & τα εννιάμερα της Παναγίας ανήκει στα μεθεόρτια και εξακολουθεί να έχει τον εορταστικό χαρακτήρα τα εορτής και για κάποιους μελετητές συμπεριλαμβάνει και το πανηγύρι.
Η μέχρι τώρα αρχειακή έρευνα φανερώνει ότι η λέξη αυτή συναντάται στην Κεφαλονιά από τα μέσα του 18ου αιώνα.
Στη Κεφαλονιά ξακουστά πρετσεσιά για του Αντιμήρι είναι του Αγίου Γερασίμου βέβαια , στο Γιαλό της Σάμης η εικόνα της Παναγίας Λουτριώτισσας (στη φωτογραφία), στην Λακήθρα της Παναγίας Γαρδελιώτισσας ,στα Δεμουτσαντάτα της Παναγίας Στεφάνας με τον ανθισμένο κρίνο κ.α
Σύμφωνα με την εκκλησιαστική τάξη και παράδοση οι μεγάλες γιορτές της χριστιανοσύνης-έχοντας ως πρότυπο τις εβραϊκές γιορτές-έχουν προεόρτια, εόρτια, μεθεόρτια και διαρκούν οκτώ ημέρες. Τ’ Αντιμήρι / Αντιμίρι, δηλαδή η απόδοση της εορτής & τα εννιάμερα της Παναγίας ανήκει στα μεθεόρτια και εξακολουθεί να έχει τον εορταστικό χαρακτήρα τα εορτής και για κάποιους μελετητές συμπεριλαμβάνει και το πανηγύρι.
Η μέχρι τώρα αρχειακή έρευνα φανερώνει ότι η λέξη αυτή συναντάται στην Κεφαλονιά από τα μέσα του 18ου αιώνα.
Στη Κεφαλονιά ξακουστά πρετσεσιά για του Αντιμήρι είναι του Αγίου Γερασίμου βέβαια , στο Γιαλό της Σάμης η εικόνα της Παναγίας Λουτριώτισσας (στη φωτογραφία), στην Λακήθρα της Παναγίας Γαρδελιώτισσας ,στα Δεμουτσαντάτα της Παναγίας Στεφάνας με τον ανθισμένο κρίνο κ.α
Τάκης Τόκκας
Βιβλιογραφία
-Τσιτσέλη Α.Ηλία, Γλωσσάριο Κεφαλληνίας, Βιβλιοχαρτοπωλείο
Διονυσίου Νότη Καραβία,Αθήνα, MCMXCVI σ.163
-Πανταζάτος Ι.Διονύσης,Για να μη σβύσει η παλιά Κεφαλονίτικη και
Θιακιά ντοπολαλιά ,χ.τ.ε, 2000 ,σ.29
-Μεσολωράς Δ.Ι ,τ’Αντιμήρι, στο περιοδικό Η Κεφαλονίτικη Πρόοδος,
Τεύχος 3,Ιούλιος-Σεπτέμβριος 2012,σσ 27-30
-Μεσολωράς Δ.Ι ,τ’Αντιμήρι, στο περιοδικό Η Κεφαλονίτικη Πρόοδος,
Τεύχος 4,Οκτώβριος-Δεκέμβριος 2012,σσ 44-46
Διονυσίου Νότη Καραβία,Αθήνα, MCMXCVI σ.163
-Πανταζάτος Ι.Διονύσης,Για να μη σβύσει η παλιά Κεφαλονίτικη και
Θιακιά ντοπολαλιά ,χ.τ.ε, 2000 ,σ.29
-Μεσολωράς Δ.Ι ,τ’Αντιμήρι, στο περιοδικό Η Κεφαλονίτικη Πρόοδος,
Τεύχος 3,Ιούλιος-Σεπτέμβριος 2012,σσ 27-30
-Μεσολωράς Δ.Ι ,τ’Αντιμήρι, στο περιοδικό Η Κεφαλονίτικη Πρόοδος,
Τεύχος 4,Οκτώβριος-Δεκέμβριος 2012,σσ 44-46
Παρατηρήσεις/διάλογος που ακολούθησε το κείμενο στον ιστότοπο Ionian center όπου δημοσιεύτηκε:
Μαρία Αμπατιέλου : Θέλω νά κάνω δυό παρατηρήσεις: Ποτέ ή λέξη < σπρετσεσιό> δέν άναφέρεται στήν Λιτανεία Άγίων ,παρ όλο πού στά Ίταλικά θά πή αύτό. ( Processionale) Οί παλαioi τήν χρησιμοποιουσαν ειρωνικά όταν ήθελαν νά πούν ότι βγήκαν κι έκαμαν πολλές έπισκέψεις. Έπίσης ή λέξη άντιμοίρι γράφεται μέ <οι> έκ τού άρχαίου <άντίμοιρος>= αύτός πού παίρνει ίση μερίδα.Έν προκειμένω ή έπανάληψη (άπόδοση) ίδιου έορτασμού μέ τήν ήμέρα τής κοιμήσεως τής Θεοτόκου
Παναγιώτης Κλαυδιανός : Επιτρέψτε μου κι εδώ στο τζαντε*Ζάκυνθο στην ΙΟΝΙΑ ντοπιολαλιά μας το πρετσεσιο χρησιμοποιούνταν ειρωνικά..επιδεικτική βορτα ζευγαριών **εβγηκανε πρετσεσιο**!!!!παρόλ" αυτά είναι ο ορισμός λιτανείας από αιώνες όπως εμείς οι επτανήσιοι κάνουμε...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου