Κυριακή 31 Αυγούστου 2014

ΜΟΥ ΕΛΕΙΨΕΣ ΠΟΛΥ της Ανδριαννής Βοντετσιάνου

- Μου έλειψες πολύ.
- Προσδιορισέ το.
- Πως θα μπορούσα; Δε μετριέται η προσμονή...
Μου έλειψες πολύ. Μου λείπεις κάθε στιγμή.
Φυλλομετρώ το ημερολόγιο με ταραχή,
εύχομαι το τέλος της εβδομάδας (θα ήθελα να εξαφανιστεί)
να μην περάσουμε χωριστά άλλη Κυριακή.
Μου έλειψες πολύ.
Το παθιασμένο σου φιλί.
Η ανάσα σου η καυτή.
Εσύ...

Πέμπτη 28 Αυγούστου 2014

ΤΗΝ ΨΥΧΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΝΑ ΤΗΝ ΑΛΩΣΟΥΝ της Ευρ.Λειβαδά

Όλα ξεκίνησαν από όταν ο κ. Γιώργος Παπανδρέου, αμερικανός υπήκοος και υπηρέτης, ανέλαβε το Υπουργείο Εξωτερικών (τα αρχεία θέλουν ενδελεχή έρευνα από τον ιστορικό του μέλλοντος. Θυμηθείτε, εκτός από την ματιά που έρριξε στους δικούς του κατά την ορκωμοσία στην Βουλή, το Ναι που είπε πριν καλά καλά αναγνωσθεί το σχέδιο Ανάν). 
Την "δουλειά" προχώρησε ο άλλος ανθέλληνας ο κ. Δημήτριος Δρούτσας που ανέλαβε Αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών. Ετούτο το συνονθύλευμα που έχουμε για κυβέρνηση, απλώς, δηλώνει την υποταγή του στην Γερμανία. Άβουλα και υποτακτικά.
Αυτήν την Ευρώπη είχε ονειρευθεί ο Κωνσταντίνος Καραμανλής; Νομίζω πως όχι.
Εν κατακλείδι: πρώτα αφαιρέθηκε το "Εθνικός/ή" από τα ονόματα κρατικών φορέων (Υπουργείο Εθνικής Άμυνας -έγινε Υπουργείο Άμυνας, Υπουργείο Εθνικής Παιδείας- έγινε Υπουργείο Παιδείας -γνωστός ο ρόλος της κ. Άννας Διαμαντοπούλου και της "Σχολής" που υπηρετεί- κ.ο.κ.). Μετά ενισχύθηκε ο ρόλος του Προξενείου της Κομοτηνής και εθελοτυφλούσαν όλοι οι "δικοί μας" στις προκλήσεις. Όπως και στις θέσεις των Σκοπίων. Παράλληλα, αφαιρέθηκε και συνεχίζει να αφαιρείται η λέξη "Ελληνικός/η" από δημόσια τμήματα. Τώρα "έβαλαν χέρι" στη σημαία. Θα απομείνουν μόνον οι οριζόντιες γραμμές της και θα εξαλειφθεί ο σταυρός.
Επιπλέον, γιατί ετοιμάζονται χαρτονομίσματα με δρχ; Τι εξυπηρετούν αυτά τα "δοκίμια";
Ό,τι κι αν κάνουν 1. την ιστορία δεν μπορούν να την διαγράψουν (όσο και αν την παραποιούν η κ. Ρεπούση και οι συν αυτή) και 2. την ψυχή των Ελλήνων δεν πρόκειται να την αλώσουν (οι μακροχρόνιες σκλαβιές αυτό δηλώνουν: ελλαδικός κορμός 400 χρόνια, Επτάνησα 750. Και όλοι είμαστε σήμερα Έλληνες και έτσι διαπαιδαγωγούμε τις επόμενες γενιές).
Δεν θα πρέπει να ξεχνούν οι οπαδοί της "σαλτσοποίησης" πως ό,τι ενώνεται με βία, αποχωρίζεται με βία ή με αίμα.

Κυριακή 24 Αυγούστου 2014

Ο ΔΕΚΑΠΕΝΤΙΣΜΟΣ ΣΤΑ ΚΥΘΗΡΑ της Ελένης Χάρου

Μια αξέχαστη εμπειρία και ποικιλία στα παιδικά μας χρόνια ήταν ο δεκαπεντισμός.
 Τότε που η ζωή ήταν πιο απλή και τα παιδιά δεν ήταν απαιτητικά και οι ανθρώπινες σχέσεις είχαν περισσότερη ζεστασιά, πολλοί γονείς έπαιρναν τα παιδιά τους και ξεκινούσαν με τα μέσα της εποχής να πάνε στα μοναστήρια των Κυθήρων και να περάσουν το 15Αύγουστο.
- Στα παλιά χρόνια δεκαπεντισμός γινόταν σε πολλά μοναστηράκια των Κυθήρων, σε νεότερα περιορίστηκε μόνο στα Μυρτίδια, στην αγία Ελέσα και στην αγία Μόνη.
- Οι κουμπάνιες ήταν απλά πράγματα, λίγα ρούχα, σεντόνια, τα απαραίτητα τρόφιμα και οι γυναίκες έπαιρναν μαζί τους το εργόχειρό τους, ρόκα, πλέξιμο, κέντημα κ.τ.λ. 
Κάθε παρέα έπιανε ένα κελί χαμηλό δροσερό βόλτο τα παλαιότερα, ή πιο σύγχρονο, με 4-5 κρεβάτια με το τζάκι του, το νεροχύτη του, σε νεότερα χρόνια με τρεχούμενο νερό, με ψυγείο και ηλεκτρική εστία για το μαγείρεμα. 
-Μέχρι τη δεκαετία του ’60 δεν υπήρχε ηλεκτρισμός στα μοναστήρια μας και το μαγείρεμα γινόταν με ξύλα. Πολλοί ήταν ταμένοι και έκαναν 15 μέρες ξηροφαγία.
 Το πρόγραμμα, που το ακολουθούσαν όλοι οι δεκαπεντιστάδες ήταν ως εξής:
 Κάθε πρωί Λειτουργία, τα απογεύματα η Παράκληση και το βράδυ μετά το δείπνο το Μικρό Απόδειπνο. Στα ενδιάμεσα οι γυναίκες ασχολούνταν με τα γυναικεία έργα, οι άνδρες πηγαινοέρχονταν για τις δουλειές τους και για τον ανεφοδιασμό και τα παιδιά έπαιζαν αμέριμνα στα μεγάλα προαύλια των προσκυνημάτων μας.
Κελιά των Μυρτιδίων με τα πεζουλάκια όπου αραδιάζονταν οι δεκαπεντιστάδες.
 Τα βράδια ήταν σωστό πανηγύρι.
 Όλοι αραδιασμένοι στις πεζούλες γύρω γύρω να διηγούνται παλιές ιστορίες με τον ιερέα πρώτο και καλύτερο ανάμεσά τους και τα παιδιά να παίζουν ομαδικά παιχνίδια εκεί κοντά. 
Αξέχαστοι τύποι, πανέξυπνοι, αστείοι, παραδοσιακοί, επικοινωνιακοί, χαριτωμένοι, μας έκαναν το 15Αύγουστο την ωραιότερη εξοχή.
- Θυμάμαι το γέρο Μανωλίκο στην Αγία Ελέσα, 100 χρονών να απαγγέλλει και να τραγουδά τον Ερωτόκριτο.
- Θυμάμαι τη γιαγιά την Αργινιά, μια λεβεντογυναίκα 90 χρονών νοικοκυρά, πανέξυπνη και ευχάριστη. Θυμάμαι τον παπα Σπύρο το Μάγειρο ένα παραδοσιακό νησιώτη ιερέα, με χιούμορ, θυμάμαι τον καλό μου το Σπυρίδο στα Μυρτίδια που μάγευε τα παιδιά με τις ιστορίες του. 
-Θυμάμαι τον παπά Άνθιμο και τον παπα Ευθύμιο και τον υπέροχο ψάλτη των Μυρτιδίων, τον Κασιμάτη- Καρτσούρη, που η φωνή τους είναι συνδεδεμένη στο μυαλό μου με τα τζιτζίκια, με τα υπέροχα ηλιοβασιλέματα και με όλες τις μυρωδιές, τους ήχους και τις εικόνες του Αυγούστου σε ένα σκηνικό ονειρικό. 
Σήμερα το έθιμο συνεχίζεται, αλλά με λιγότερη συμμετοχή.
 Άλλοτε μαζεύονταν 200 άτομα και πάρα πολλά παιδιά και ήταν πρόβλημα να εξασφαλίσεις κατάλυμα, σήμερα συμμετέχουν 20- 35 άτομα χωρίς παιδικές φωνές και με πολύ περισσότερες ανέσεις.

Σάββατο 23 Αυγούστου 2014

Ο ΚΕΦΑΛΟΝΙΤΗΣ ΔΕΝ ΧΑΝΕΙ ΠΟΤΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΟΥ!

Ρόκκος Χοϊδάς

''Ο Ρόκκος Χοϊδάς, γεννήθηκε στο Ναύπλιο το 1830, από πατέρα που είχε γεννηθεί στην Θεσσαλονίκη, ενώ ο παππούς του, είχε γεννηθεί στο Ληξούρι!
Πάντοτε θεωρούσε τον εαυτόν του ΚΕΦΑΛΟΝΙΤΗ και μάλιστα πρωτοπήρε μέρος στις βουλευτικές εκλογές στις 21 Ιουλίου 1875,όπου και εξελέγη πανηγυρικά ως βουλευτής Κραναίας Κεφαλληνίας.
Δυστυχώς οι ανεγκέφαλοι εχθροί του, προσέβαλαν την εκλογή ισχυριζόμενοι ότι δεν είναι Κεφαλλήνας, αφού δεν έχει γεννηθεί στο νησί, ούτε αυτός, ούτε ο πατέρας του και μάλιστα είπαν τότε, ότι δεν διέθετε ακίνητη περιουσία στην Κραναία!
Η ένσταση απορρίφθηκε από το 2ο τμήμα της Βουλής, όπου εξετάστηκε με προσοχή, γιατί ο ίδιος υπεραμύνθηκε με θέρμη την ''Κεφαλληνιοτικότητα του''!

Έτσι με την απόφαση 25/15 Σεπτεμβρίου 1875 απερρίφθη η ένσταση του αναπληρωματικού Λεωνίδα Αννίνου από το 2ο τμήμα της Βουλής, προεδρεύοντος του Ε.Δεληγιώργη, ΠΑΜΨΗΦΕΙ!
Εγράφη μάλιστα ότι είναι ''γνήσιος γόνος της Κεφαλληνίας'' και στην συνέχεια η απόφαση επεκυρώθη από την Βουλή!''


Τα θέματα λοιπόν αυτά,έχουν λυθεί αμετάκλητα!

Ο πολίτης αυτοπροσδιορίζεται και ΟΥΔΕΙΣ έχει δικαίωμα να απονέμει ''πιστοποιητικά'' καταγωγής!

Ο Μάκης Μεταξάς ο δημοκράτης Κεφαλονίτης, κοινοτάρχης,  δήμαρχος και πρώτος αιρετός νομάρχης έχει αναφέρει στον γράφοντα, ότι :
'' η στάση του αείμνηστου Χοϊδά αλλά και η απάντηση της Ελληνικής Πολιτείας ας γίνει στάση ζωής για κάθε Επτανήσιο στην καταγωγή και το φρόνημα που η ζωή τον έφερε να βρίσκεται να βρίσκεται μακριά από τον φυσικό του χώρο!''

Γρηγόρης Μαρκέτος
δημιουργός του ιστολογίου
Επτάνησος Πολιτεία

Παρασκευή 22 Αυγούστου 2014

Ο ΟΡΚΟΣ ΤΟΥ ΠΕΡΑΣΤΟ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ

Το Περάστο είναι ένα λιμάνι στην δαλματική ακτή του Μαυροβουνίου.
Ανήκε για εκατοντάδες χρόνια στην Γαληνοτάτη Δημοκρατία της Βενετίας, μέχρι 
την κατάλυση της το 1797 από τους δημοκρατικούς γάλλους.
Επειδή οι πολεμιστές του,είχαν βοηθήσει ιδιαιτέρως την Βενετία κατά τον 14ο αιώνα,τους δόθηκε η τιμή 
να φυλάσσουν την πολεμική σημαία του Βενετικού στόλου.Μάλιστα κατά την Ναυμαχία της Ναυπάκτου είχαν χαθεί οι 8 από τους 12 σημαιοφόρους που πάντα φύλασσαν τόσο την σημαία,όσο και τον ίδιο τον Δόγη!
Οταν η Βενετία παραδόθηκε στα γαλλικά δημοκρατικά στρατεύματα,το Περάστο
αποφάσισε να παραμείνει βενετικό έδαφος.
Οι αυστριακοί άρχισαν να καταλαμβάνουν τα εδάφη της Δαλματίας και πλέον πλησίαζαν το Περάστο.
Τότε στις 23 Αυγούστου 1797, ο Capitano di Perasto απεφάσισε να πάρει την σημαία που φύλασσαν 
''ως κόρην οφθαλμού'' και να την μεταφέρουν στον καθεδρικό ναό,όπου την φύλαξαν
στην βάση της Αγίας Τράπεζας.
Η στιγμή ήταν δραματική,όλοι έκλαιγαν και φιλούσαν την τιμημένη σημαία με τον Μαρκιανό
Λέοντα!
Ο Capitano τότε εκφώνησε έναν δραματικό λόγο γνωστό ως ''Ο όρκος του Περάστο''
Το σημαντικότερο κομμάτι ήταν η φράση:
''Ti con nu, nu con Ti''
''Εσύ μαζί μας, εμείς μαζί Σου''
Στην συνέχεια είπε στον εγγονό του,να την έχει στον νού του για όλη την ζωή του!


Giuseppe  Viscovich
ο τελευταίος Capitano
Kάτι αντίστοιχο λέμε και μεις οι λάτρεις της Επτανήσου Πολιτείας.
Φυλάμε στις καρδίες μας την σημαία μας-και ό,τι αυτή σημαίνει για μας-κρατάμε την κουλτούρα μας 
και δεν αφήνουμε βέβηλα χέρια να την ακουμπήσουν!
Είμαστε καθένας ξεχωριστά οι πρέσβεις του Επτανησιακού Πολιτισμού,όπου κι αν βρισκόμαστε!
Οι εχθροί είναι πολλοί με διάφορα προσωπεία!
Τους ξεχωρίζουμε και τους απομονώνουμε!
Μεταφέρουμε στους δικούς μας ανθρώπους τις αξίες μας!

''Εσύ μαζί μας
Εμείς μαζί Σου''


Τρίτη 19 Αυγούστου 2014

ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΣ ΖΑΚΥΝΘΙΝΟΥΣ του Διον.Φλεμοτόμου

Επειδή πλησιάζει η γιορτή της μετακομιδής του Λειψάνου του Αγίου Διονυσίου (24 Αυγούστου) και πολλοί Ζακυνθινοί και Επτανήσιοι θα κάνουν σχετικές αναρτήσεις, νομίζω πως είναι απαραίτητη μια σημαντική διευκρίνηση.
 Η φωτογραφία αυτής της ανάρτησης, η οποία βρίσκεται στα προπύλαια του ναού του Πολιούχου της Ζακύνθου, δεν απεικονίζει την μετακομιδή του Λειψάνου του Αγίου μας, αλλά την μετάθεση του Λειψάνου του Αγίου Ιωσήφ του Κρητός, το οποίο βρίσκεται στο Γαϊτάνι. Το λείψανο του Οσίου ήρθε στο νησί μετά την πτώση του Χάνδακα, στις 29 Αυγούστου 1669.
 Αυτό επιβεβαιώνεται και από την επιγραφή της σύνθεσης, αλλά και από τα ενδύματα του Λειψάνου, το οποίο βρίσκεται μέσα στη λάρνακα.Για αναρτήσεις την ημέρα της γιορτής του Αγίου Διονυσίου υπάρχει ο περίφημος πίνακας του Κουτούζη.

Δευτέρα 18 Αυγούστου 2014

''ΜΗ ΜΕ ΠΑΡΕΤΕ ΓΙΑ ΑΛΛΟΝ'' του κόντε Διον.Ρώμα

Από τον Περίπλου,ένα ιστορικό ευαγγέλιο,που κάθε καινούργια ανάγνωση του επικού αυτού έργου,αποκαλύπτει και νέα πράγματα που έκρυβαν οι προηγούμενες αναγνώσεις!

''Αυτό το -μη με πάρετε για άλλον- έχει ιδιαίτερη σημασία σε μιάν εποχή που ο νυχτερινός φωτισμός στους δρόμους ήταν ανύπαρκτος.

Οι καπουριόνοι του 1628,θα μεταβληθούνε τον επόμενο αιώνα σε τζακομπίνους και καρμανιόλους που θα ξαναρεμπελέψουνε με αρχηγό τον Αντώνιο Μαρτινέγκο και στην συνέχεια θα μετατραπούνε σε ριζοσπάστες που λατρέψανε τον Κων.Λομβάρδο.
Οι παληκαράδες-οι λαζαρόνοι- του κόμματός του και η θρυλική ματσούκα τους,αποτελούν τμήμα της ζακυνθινής ιστορίας.
Κοινό γνώρισμα στις επαναστατικές αυτές Οβιδιακές μεταμορφώσεις ήταν η ''μαγκούρα''.
Το τρομερό ρόπαλο που έπεφτε στο κεφάλι του νυχτερινού διαβάτη,τιμωρώντας τον για την ανυπακοή του στην vox populi.
Λόγω λοιπόν του ελλειπέστατου φωτισμού μπορούσε να γίνει λάθος!
Ετσι και ο Παναγιώτης Χιώτης από το Μπανάτο-το σοφό και άκακο γεροντάκι-ξεφώνιζε τούτη την προειδοποίηση:
''Είμ' ο δάσκαλος ο Χιώτης,
 ο Παλιομπανακιώτης
και μη με πάρετε για άλλον...''
Παναγ.Χιώτης
Ο Τζαντιώτης ιστορικός/λαογράφος Διον.Φλεμοτόμος παρατηρεί ότι μάλλον έχει γίνει λάθος και μάλιστα επικαλείται κείμενο της Γεωργίας Κόκλα-Παπαδάτου όπου αναφέρεται ότι έλεγε Μπαρακιώτης από την περιοχή της Οδηγήτριας στη Χώρα,όπου επειδή ήταν φτωχογειτονιά είχε αντί για σπίτια μπαράκες.
Διον.Ρώμας