Το κείμενο που θα διαβάσετε εγράφη επωνύμως από έναν Θιακό κύριο μορφωμένο που αγαπά τον τόπο του,απλώς επειδή δεν έχω την άδεια του δεν χρησιμοποιώ το όνομα του:
''-ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΙΟΓΡΑΦΗΣΗ ΤΟΥ Ι.Ν. ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΑ ΣΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟ ΤΗΣ ΙΘΑΚΗΣ
Ένας Ιθακήσιος ομογενής, είχε την καλή διάθεση να προσφέρει ένα μεγάλο ποσόν όχι για να αγιογραφηθεί ο ναός του Σωτήρα στον Σταυρό της Ιθάκης (όπως διατείνονται κάποιοι στο διαδίκτυο), αλλά να αγιογραφηθεί μόνο ένα μέρος του θόλου του Ιερού με την εικόνα της Παναγίας της Πλατυτέρας, μια πρόταση που θεωρώ ότι αρχικά υιοθετήθηκε από την πλειοψηφία της εκκλησιαστικής επιτροπής του Ιερού Ναού για δύο κυρίως λόγους: αφενός μια τέτοια εικόνα βρίσκεται στη συντριπτική πλειοψηφία των εκκλησιών (κυρίως Βυζαντινού ρυθμού) και αφετέρου να εκληφθεί από το δωρητή η απόφαση αυτή ως ένα δείγμα αποδοχής αυτής της όχι συνηθισμένης ως προς το χρηματικό ύψος της (τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια) δωρεάς του.
Και ενώ αυτή η απόφαση δεν είχε πάρει ακόμη την νόμιμη οδό για να εγκριθεί από τον Επίσκοπο Λευκάδος και Ιθάκης, άρχισαν στην τοπική κοινωνία να κυκλοφορούν κείμενα προτρέποντας τους κατοίκους να τα υπογράψουν, προκειμένου να μη γίνει αυτό το έργο με το αιτιολογικό ότι θα χαλάσει η αισθητική της εκκλησίας σε τέτοιο σημείο που θα αποτρέπει τον επισκέπτη να εισέλθει στον Ιερό Ναό.
Κατά την άποψή μου ούτε τέτοιες μεγαλοστομίες χρειάζονται να διατυπώνονται (στην εκκλησία πηγαίνει ο Χριστιανός να προσευχηθεί και όχι να περιεργαστεί τον χώρο) ούτε και «δημοψηφίσματα» να εξαγγέλλονται που αντί να συσπειρώνουν τους κατοίκους ενός χωριού τους διαιρούν. Σε κάθε φορέα υπάρχουν οι διορισμένοι ή οι εκλεγμένοι εκπρόσωποί του που παίρνουν τις αποφάσεις (γι’ αυτό άλλωστε υπάρχουν), που πιστεύω θα λάβουν σοβαρά υπόψη όλες εκείνες τις παραμέτρους, έτσι ώστε και η αισθητική του χώρου να διατηρηθεί και η δωρεά να μην ματαιωθεί.''
Η πραγματικά βαθυστόχαστη απάντηση της Ενωσης των Απανταχού Ιθακησίων,την οποία προσυπογράφουμε:
Kαλησπέρα .
Δεν μαζεύονται υπογραφές για να μην αγιογραφηθεί ο ναός. Μαζεύονται υπογραφές για να μην αγιογραφηθεί με άλλη τεχνοτροπία. Ο Σωτήρας δεν έχει βυζαντινή τεχνοτροπία. Έχει Επτανησιακή. Αυτό δεν θέλει ο κόσμος να χαθεί. Πάντως, όπως μπορούσε κάποιος να προσευχηθεί χωρίς την τοιχογραφία της Πλατυτέρας τόσα χρόνια, το ίδιο μπορεί και τώρα. Δεν θα ήταν προτιμότερο να "μαζευτούν" οι υγρασίες πρώτα; Όσο για τις υπογραφές που μαζεύονται, θα πρέπει να λαμβάνεται πάντα και η γνώμη του κόσμου πιστεύω. Γιατί όχι; O Nαός για τον κόσμο είναι. Ο Ιερός Ναός Μεταμορφώσεως του Σωτήρος που δεσπόζει στην κεντρική πλατεία του Σταυρού, αποτελεί ένα μνημείο σύμβολο για το νησί μας.
Άρχισε να χτίζεται το 1923 από πρόσφυγες και ολοκληρώθηκε το 1929, ενώ μετά την καταστροφή του στους σεισμούς του ‘53, η Ένωση των Απανταχού Ιθακησίων φρόντισε για την ανοικοδόμησή του σχεδόν εξ’ ολοκλήρου. Ο Ιερός Ναός της Μεταμόρφωσης είναι ο μοναδικός σταυροειδής μετά τρούλου στην Ιθάκη. Όλοι οι υπόλοιποι ναοί είναι μονόκλιτες βασιλικές.
Το μείγμα βυζαντινών στοιχείων με δυτικά, κυρίως βενετικά, στην τεχνική της αγιογραφίας του, υπάγεται στο ύφος της λεγόμενης Επτανησιακής Αγιογράφησης, που πρωτοεμφανίστηκε στην Κρήτη και πέρασε στο Ιόνιο, τον 17ο αιώνα, από καλλιτέχνες πρόσφυγες, που κατέφυγαν στα νησιά μας, μετά την άλωση της Κρήτης στους Τούρκους το 1669. Η ανάμικτη αυτή τεχνοτροπία συνέχισε να εξελίσσεται στα Ιόνια νησιά και συντέλεσε τόσο στην ανάπτυξη των Καλών Τεχνών, όσο και στη δημιουργία της Επτανησιακής Σχολής Τέχνης, που ανθεί στους Ναούς των νησιών μας.
Τα στοιχεία «naturale» της τεχνικής αυτής, (βλέμμα, φυσικές αποχρώσεις επιδερμίδας, κίνηση δακτύλων, απαλές πτυχώσεις), συνδέονται με την Επτανησιακή κουλτούρα, ενώ συγχρόνως, τα εμφανή χαρακτηριστικά της βυζαντινής αγιογραφικής τέχνης τονίζουν τη συμφωνία τους με το Χριστιανικό Ορθόδοξο Δόγμα, καθιστώντας τις δύο καλλιτεχνικές παραδόσεις απόλυτα ισορροπημένες μεταξύ τους.
''-ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΙΟΓΡΑΦΗΣΗ ΤΟΥ Ι.Ν. ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΑ ΣΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟ ΤΗΣ ΙΘΑΚΗΣ
Ένας Ιθακήσιος ομογενής, είχε την καλή διάθεση να προσφέρει ένα μεγάλο ποσόν όχι για να αγιογραφηθεί ο ναός του Σωτήρα στον Σταυρό της Ιθάκης (όπως διατείνονται κάποιοι στο διαδίκτυο), αλλά να αγιογραφηθεί μόνο ένα μέρος του θόλου του Ιερού με την εικόνα της Παναγίας της Πλατυτέρας, μια πρόταση που θεωρώ ότι αρχικά υιοθετήθηκε από την πλειοψηφία της εκκλησιαστικής επιτροπής του Ιερού Ναού για δύο κυρίως λόγους: αφενός μια τέτοια εικόνα βρίσκεται στη συντριπτική πλειοψηφία των εκκλησιών (κυρίως Βυζαντινού ρυθμού) και αφετέρου να εκληφθεί από το δωρητή η απόφαση αυτή ως ένα δείγμα αποδοχής αυτής της όχι συνηθισμένης ως προς το χρηματικό ύψος της (τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια) δωρεάς του.
Και ενώ αυτή η απόφαση δεν είχε πάρει ακόμη την νόμιμη οδό για να εγκριθεί από τον Επίσκοπο Λευκάδος και Ιθάκης, άρχισαν στην τοπική κοινωνία να κυκλοφορούν κείμενα προτρέποντας τους κατοίκους να τα υπογράψουν, προκειμένου να μη γίνει αυτό το έργο με το αιτιολογικό ότι θα χαλάσει η αισθητική της εκκλησίας σε τέτοιο σημείο που θα αποτρέπει τον επισκέπτη να εισέλθει στον Ιερό Ναό.
Κατά την άποψή μου ούτε τέτοιες μεγαλοστομίες χρειάζονται να διατυπώνονται (στην εκκλησία πηγαίνει ο Χριστιανός να προσευχηθεί και όχι να περιεργαστεί τον χώρο) ούτε και «δημοψηφίσματα» να εξαγγέλλονται που αντί να συσπειρώνουν τους κατοίκους ενός χωριού τους διαιρούν. Σε κάθε φορέα υπάρχουν οι διορισμένοι ή οι εκλεγμένοι εκπρόσωποί του που παίρνουν τις αποφάσεις (γι’ αυτό άλλωστε υπάρχουν), που πιστεύω θα λάβουν σοβαρά υπόψη όλες εκείνες τις παραμέτρους, έτσι ώστε και η αισθητική του χώρου να διατηρηθεί και η δωρεά να μην ματαιωθεί.''
Η πραγματικά βαθυστόχαστη απάντηση της Ενωσης των Απανταχού Ιθακησίων,την οποία προσυπογράφουμε:
Kαλησπέρα .
Δεν μαζεύονται υπογραφές για να μην αγιογραφηθεί ο ναός. Μαζεύονται υπογραφές για να μην αγιογραφηθεί με άλλη τεχνοτροπία. Ο Σωτήρας δεν έχει βυζαντινή τεχνοτροπία. Έχει Επτανησιακή. Αυτό δεν θέλει ο κόσμος να χαθεί. Πάντως, όπως μπορούσε κάποιος να προσευχηθεί χωρίς την τοιχογραφία της Πλατυτέρας τόσα χρόνια, το ίδιο μπορεί και τώρα. Δεν θα ήταν προτιμότερο να "μαζευτούν" οι υγρασίες πρώτα; Όσο για τις υπογραφές που μαζεύονται, θα πρέπει να λαμβάνεται πάντα και η γνώμη του κόσμου πιστεύω. Γιατί όχι; O Nαός για τον κόσμο είναι. Ο Ιερός Ναός Μεταμορφώσεως του Σωτήρος που δεσπόζει στην κεντρική πλατεία του Σταυρού, αποτελεί ένα μνημείο σύμβολο για το νησί μας.
Άρχισε να χτίζεται το 1923 από πρόσφυγες και ολοκληρώθηκε το 1929, ενώ μετά την καταστροφή του στους σεισμούς του ‘53, η Ένωση των Απανταχού Ιθακησίων φρόντισε για την ανοικοδόμησή του σχεδόν εξ’ ολοκλήρου. Ο Ιερός Ναός της Μεταμόρφωσης είναι ο μοναδικός σταυροειδής μετά τρούλου στην Ιθάκη. Όλοι οι υπόλοιποι ναοί είναι μονόκλιτες βασιλικές.
Το μείγμα βυζαντινών στοιχείων με δυτικά, κυρίως βενετικά, στην τεχνική της αγιογραφίας του, υπάγεται στο ύφος της λεγόμενης Επτανησιακής Αγιογράφησης, που πρωτοεμφανίστηκε στην Κρήτη και πέρασε στο Ιόνιο, τον 17ο αιώνα, από καλλιτέχνες πρόσφυγες, που κατέφυγαν στα νησιά μας, μετά την άλωση της Κρήτης στους Τούρκους το 1669. Η ανάμικτη αυτή τεχνοτροπία συνέχισε να εξελίσσεται στα Ιόνια νησιά και συντέλεσε τόσο στην ανάπτυξη των Καλών Τεχνών, όσο και στη δημιουργία της Επτανησιακής Σχολής Τέχνης, που ανθεί στους Ναούς των νησιών μας.
Τα στοιχεία «naturale» της τεχνικής αυτής, (βλέμμα, φυσικές αποχρώσεις επιδερμίδας, κίνηση δακτύλων, απαλές πτυχώσεις), συνδέονται με την Επτανησιακή κουλτούρα, ενώ συγχρόνως, τα εμφανή χαρακτηριστικά της βυζαντινής αγιογραφικής τέχνης τονίζουν τη συμφωνία τους με το Χριστιανικό Ορθόδοξο Δόγμα, καθιστώντας τις δύο καλλιτεχνικές παραδόσεις απόλυτα ισορροπημένες μεταξύ τους.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου