Κυριακή 17 Νοεμβρίου 2013

ΜΑΡΚΟΣ ΖΑΒΙΤΖΙΑΝΟΣ (Κωνσταντινούπολη 1884-Γενεύη 1923) της Ειρήνης Ζαβιτσάνου

Κερκυραϊκής καταγωγής,τελείωσε τη Μεγάλη του Γένους Σχολή στο Φανάρι.Από νωρίς έδειξε ενδιαφέρον για τη ζωγραφική,επηρεασμένος ίσως από τη μητέρα του που ήταν ερασιτέχνης ζωγράφος.Το 1903 πήγε στο Μόναχο και το 1906 γραφτηκε στην ακαδημία όπου σπούδασε ζωγραφική κοντα στον G.von Hackl και χαρακτική στον M.Kern.
Στη Γερμανία συνδέθηκε φιλικά με τον Κωνσταντίνο Θεοτόκη και το 1909 συμμετείχε στην ίδρυση της "Σοσιαλιστικής Δημοκρατικής Ένωσης".Δημοσίευσε επίσης στο "Νουμά"τη μελέτη του "Ανθρώπινες αντιλήψεις".Την ίδια χρονιά πήγε στο Παρίσι και τον επόμενο χρόνο επεστρεψε στην Κέρκυρα,όπου μαζί με τον Θεοτόκη,οργάνωσε το "Σοσιαλιστικό Κέντρο Κερκύρας".το 1914 συμμετείχε στην ίδρυση της λογοτεχνικής και καλλιτεχνικής ομάδας "Συντροφιά των Εννέα",δημοσιεύοντας συγχρόνως ποιήματα,σχέδια και χαρακτικά στο περιοδικό της ομάδας "Κερκυραϊκή Ανθολογία".
Ασχολήθηκε με την εικονογράφηση διηγημάτων του Κ.Θεοτόκη,από τα οποία εκδόθηκε μόνο "Η τιμή και το χρήμα"(1914),όσο ζούσε.Τα υπόλοιπα,εκδόθηκαν το 1982 με τίτλο "Διηγήματα-Κορφιάτικες Ιστορίες" και "Το βιός της κυρά Κέρκυρας"
Την περίοδο 1919-1922 φιλοτέχνησε χαρακτικά για την επανέκδοση του βιβλίου του Π.Βλαστού "Στον ίσκιο της συκιάς"η οποία όμως τελικά δεν έγινε,ενω το 1922 πηγε στο Βερολίνο όπου εικονογράφισε το βιβλίο του Alfred Maria Ellis(Werner Hageman) "Iphigenie".
Το 1917 ήρθε στην Αθήνα όπου παρουσίασε μια σειρά χαρακτικών στο μουσικό καταστημα Καζάζη,ενώ το 1922 οργάνωσε ατομική έκθεση στο Ζάππειο με λάδια και χαρακτικά.Έλαβε επίσης μέρος σε εκθέσεις του Συνδέσμου Ελλήνων Καλλιτεχνών,ενω το 1936 χαρακτικά του εκτέθηκαν στη Μπιενάλε της Βενετίας.
Το χαρακτικό του έργο,που περιλαμβάνει κυρίως χαλκογραφίες και κατα το μεγαλύτερο μέρος του προοριζόταν για εικονογραφήσεις βιβλίων,κινείται σε μια ρεαλιστική αντίληψη,ενω στη ζωγραφική του, που περιλαμβάνει τοπία,εσωτερικά και προσωπογραφίες,ειναι φανερη η γνωριμία του με τις ιμπρεσιονιστικές και μετεϊμπρεσιονιστικές τάσεις.

Categories:

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου